1. בחירת אוכף

נקודת הממשק העיקרית בינינו לבין האופניים היא האוכף. אוכף מתאים מהווה מפתח לרכיבה נוחה ויעילה. קיימים בשוק מגוון רחב של אוכפים צרים או רחבים, קשיחים או רכים...ועוד. כיצד נבחר את האוכף המתאים לצרכים שלנו? תנאי ראשוני להתאמת האוכף הוא מידת רוחב שתאפשר ישיבה על גבי עצמות השת שבאגן (שם לטיני:Ischeal Tuberosities). היות ואזור המפשעה לא נועד לשאת את משקל גופנו על גביו ,בפרט שלא על גבי הרקמות הרכות שבו, חשוב לבחור אוכף שיאפשר לנו להיתמך על גבי העצמות הללו. באמצעות מדידת המרחק בין מרכזי העצמות הללו נוכל לקבוע מהי מידת הרוחב הדרושה לנו. האוכף תמיד יהיה רחב מהמרחק בין מרכזי העצמות. לרוב בכ 2 ס"מ. פרמטרים נוספים הם: קשיחות- לרוב נעדיף מושב קשיח באופני הכביש על מנת שייתן תמיכה לאורך זמן ולא "יקרוס" תחת עומס משקל הרוכב. חריץ לאורך האוכף- קיים מגוון אוכפים בעלי חריץ לאורכם במטרה למנוע לחץ על עצבים באזור החיץ. לחץ מתמשך באזור החיץ הוא הגורם לתופעת הנימול השכיחה בקרב גברים. לאוכפי הנשים לרוב, יהיה חריץ בחלקו הקדמי של האוכף על מנת למנוע לחץ באזור השפתיים.

2. כיוון גובה מושב

גובה המושב המתאים לכל אחד מאיתנו הוא נגזרת של אורך מפשעה ושל מידת הגמישות שלנו, בפרט בשריר הירך האחורי. את גובה המושב חשוב לכוון כך שהאגן נשאר יציב ולא נוצרת תנועת "נדנוד" במהלך דיווש. סימפטום נוסף לגובה מושב רב מידי הוא תחושת מתיחה או כאב בגידים של שריר הירך האחורי (בד"כ סמוך לברך בצד החיצוני). גובה מושב נמוך מידי עלול לגרום לכאבים בקדמת הברך ובנוסף יהיה קשה למשוך.

3. כאבי ברכיים

אחת התופעות השכיחות בקרב רוכבי אופניים הינה כאבים בברכיים. כאבים אלו עלולים להופיע במהלך רכיבה או לאחריה. בחלק לא מבוטל מהמקרים כאבים מעידים על ליקוי ביומכני – כלומר חוסר התאמה בין הרוכב לאופניים אשר עלול להוביל לפציעת שחיקה. תיקון או שינוי של מנח רכיבה יפחית את העומס על שרירים / גידים שמתחברים למפרק הברך ולרוב יגביר את מידת היעילות ותפוקת הכוח. שינויים במנח הרכיבה יבואו לידי ביטוי ב:
• כיוון קליטים- במידה והרוכב ננעל לפדל יש לבדוק שמנח כף הרגל הוא נייטראלי מבחינת הצידוד (כיוון נטיית האצבעות פנימה או החוצה) ומבחינת מנח כף הרגל ביחס לקרקע – כאן לעיתים קרובות קיימת תופעה של נטיית כף הרגל (תופעה המכונה "קריסה") פנימה או החוצה כף שכף הרגל אינה מקבילה לקרקע.
• מיקום המושב – כאן יש משמעות לגובה המושב, להחלקתו קדימה או אחורה ולזווית הנטייה שלו. כל שינוי שיעשה ישנה את נקודת הכניסה של השרירים לפעולה בתוך מחזור אחד של סיבוב פדל, כך שניתן להפחית עומס על הברכיים באמצעות כיוון והתאמת האופניים לצרכים ולמאפיינים האישיים של הרוכב דרכי טיפול נוספות כוללות ,בחלק מהמקרים, תרגילי חיזוק ספציפיים לשרירים האחראים על ייצוב הברך. במקרים אחרים כאבי הברכיים הינם תוצאה של עומס אימונים מתמשך: רכיבה ממושכת בעליות או בהילוך כבד, במיוחד כאשר מדובר ברוכב בעל ניסיון מועט. כאן הפתרון המומלץ הוא הפחתת עומס אימונים והעדפת הילוכים המאפשרים קצב סיבובי פדל לדקה (סל"ד) גבוה על פני דיווש בהילוך "כבד" בקצב סל"ד איטי.